O projekcie
Jako członek konsorcjum, czynnie uczestniczyliśmy w projekcie, którego rezultatem jest nowa, wysokowydajna instalacja do oczyszczania spalin. Nowa technologia hybrydowa opiera się na koncepcji połączenia dwóch metod oczyszczania gazów spalinowych: wiązki elektronów (EB) i ulepszonego płukania w tzw. skruberze. Ta technologia hybrydowa stanowi ogromny potencjał, z którym wiązane są nadzieje na rozwiązanie pojawiających się problemów przemysłu morskiego, chociaż technologia ta nadal wymaga badań. Biorąc pod uwagę wszystkie jej zalety, w porównaniu z innymi dostępnymi metodami, technologia hybrydowa może stać się obiecującą i oszczędną opcją na przyszłym rynku morskim. Projekt realizowany w ramach konsorcjum ARIES jest multidyscyplinarny i wielobranżowy, angażuje zespół ważnych interesariuszy, jak wskazano poniżej.
W skład międzynarodowego konsorcjum wchodzą:
- Institute of Nuclear Chemistry and Technology – INCT (Warsaw, Poland)
- The European Organization for Nuclear Research – CERN (Geneva, Switzerland)
- Fraunhofer Institute for Organic Electronics, Electron Beam and Plasma Technology – FEP (Dresden, Germany)
- The University of Huddersfield, Accelerator Applications Group – UH (Huddersfield, UK)
- ebeam Technologies Europe – ebeam (Flamatt, Switzerland)
- Remontowa Marine Design – Remontowa (Gdansk, Poland)
- Milgravja Tehnoloģiskais Parks – Riga Ship Yard – RKB (Riga, Latvia)
- BIOPOLINEX Sp. z o.o. (Lublin, Poland)
Projekt jest wspierany przez:
- Italian Coast Guard – ITCG (Genova, Italy)
- American Bureau of Shipping – ABS (Houston, USA)
- DNV GL (Oslo, Norway)
Nowa technologia hybrydowa, która łączy wiązkę elektronów z metodami płukania na mokro o zmniejszonych wymiarach, może stanowić odpowiedź na redukcję emisji w przemyśle żeglugi morskiej.Uwzględnia ona dwa główne etapy:
- utlenianie SO2 i NOx podczas napromieniowania wilgotnych gazów wiązką elektronów z akceleratora
- absorpcja produktów zanieczyszczenia w roztworze wodnym.
Taka koncepcja ma na celu zwiększenie korzyści i zminimalizowanie ograniczeń każdej technologii i osiągnięcie jednoczesnego usunięcia obu zanieczyszczeń (niska skuteczność usuwania przy czyszczeniu gazów spalinowych o wysokim stężeniu SO2 i Nox, przy zastosowaniu jedynie EB i niskiej wydajności usuwania NOx przy absorpcji itp.). Zanieczyszczenia organiczne (VOC, PAH) mogą być również zniszczone w plaźmie formowanej w reakcji EB. Jako roztwór płuczący stosuje się słoną wodę, łatwo dostępną dla przemysłu morskiego, z dodatkiem utleniacza o ograniczonym stężeniu do wypłukiwania produktów reakcji spalania.